8 avril / April 8

Éducation francophone dans la région de crowsnest pass / Pincher creek

Francophone education in the crowsnest pass / pincher creek region

SESSION D'INFORMATION EN LIGNE

Le Conseil scolaire FrancoSud étudie la possibilité d’offrir un programme d’éducation francophone aux résidents de Crowsnest Pass / Pincher Creek. Une session d’information en ligne aura lieu le 8 avril de 19h – 21h. Pour y participer, veuillez s’il vous plaît remplir le formulaire au bas de cette page.

 

ONLINE INFORMATION SESSION

FrancoSud is currently studying the possibility of offering a Francophone education program to the residents of Crowsnest Pass / Pincher Creek. An online information session will be held on April 8th from 7h to 9h PM. To participate, please fill out the form at the bottom of this page.

 

admissibilité

L’article 23 de la Charte des droits et libertés garantit l’accès à l’éducation francophone aux enfants de citoyens canadiens qui remplissent au moins un des critères suivants:

  • Le français est la première langue apprise et encore comprise d’au moins un des parents;
  • Un des parents a reçu l’enseignement primaire en français au Canada;
  • Un frère ou une sœur reçoit ou a reçu l’enseignement primaire ou secondaire en français au Canada.

Cas exceptionnels

Dans l’esprit de l’article 23 de la Charte, qui est d’assurer la vitalité des communautés francophones en milieu minoritaire, et conformément à sa visée réparatrice, le conseil scolaire peut admettre à ses écoles :

  • Les enfants dont les parents ou les grands-parents francophones désirent qu’ils réintègrent la culture et l’identité francophone. Il peut s’agir ici de parents qui n’ont pas eu la possibilité d’accéder à l’éducation francophone.
  • Les enfants de parents francophones qui désirent maintenir la langue française, la culture et l’identité francophone de leurs enfants, par exemple les immigrants dont la première langue apprise et encore comprise est le français

Admissibility

Section 23 of the Charter of Rights and Freedoms guarantees access to French-language education to children of Canadian citizens who meet at least one of the following criteria:

  • French is the first language learned and still understood by at least one of the parents;
  • One of the parents received primary education in French in Canada;
  • A brother or sister receives or has received primary or secondary education in French in Canada.

Exceptional cases

 
In the spirit of section 23 of the Charter, which is to ensure the vitality of Francophone minority communities, and in accordance with its restorative aim, the school board may admit to its schools:
  • Children whose Francophone parents or grandparents wish them to reintegrate the Francophone culture and identity. These may be parents who have not had the opportunity to access French-language education.
  • Children of Francophone parents who wish to maintain the French language, the culture and Francophone identity of their children, for example immigrants whose first language learned and still understood is French.